Nincs aktuális program!

NBI, 27. forduló (2008. május 16.): Újpest-Győr 1-3
2008. május 17., szombat

Nem vagyunk könnyű helyzetben. Akkor sem, ha a vágyainkról beszélünk, akkor sem, ha a realitásról. A pontos képhez ki kellene zárni az érzelmeket, ami nekünk járhatatlan út.

Semmi értelme ezeknek az idény-végeknek, nem lehet megoldást találni.

A lelátón káosz, tehetetlenség, zavar.

Képtelenség higgadtan feloldani.

Amennyiben minden az eredménynek lenne alárendelve, megmaradna a lehetőség. Ám, ha a bevétel tartalom nélküli növelése a prioritás, akkor paradox a helyzet.

Ugyanis egyszerre nem lehet aranyat és pénzt is csinálni.

A marketing akkor működik, ha tartalom is van a csomagolás mögött. A futball azért nehéz terep, mert hetente mondanak ítéletet a „vásárlók”. Illetve a tabella. A Videoton elleni mérkőzés utolsó félórája összekovácsolni látszott a közösséget és a közönséget egyaránt. A Paks ellen ez az egység már a kezdőcsapat kihirdetése pillanatában szertefoszlott.

A bajnokság azonban (sokan pontosan tudjuk) a Zalaegerszeg meccs előtt (és nem alatt) ment el. Amikor nem tisztázottak pontosan a vezetői szerepek, akkor nem lehet más a vége, csak kudarc. Amikor nyomást lehet gyakorolni az edzőre pénzügyi érdekek mentén, akkor nincsen értelme egységről, kiszámíthatóságról, sikerről beszélni.

Megpróbáltuk a lehetetlent a félév folyamán. Megpróbáltunk mi utat mutatni (noha nem feladatunk, és szakmánk) a sikerhez. Nem látványos, nagyon nehéz, de működőképesnek látszó utat. Néhány meccsig működött, azonban ismét közbeszólt egy egészen másféle igény.

Igény a szép futballra, és (saját véleményem szerint) közbeszólt az érdek, miszerint el kell adni játékosokat, az pedig csak úgy megy, ha legalább néhány szépnek „vágható” megoldást felvesznek a kamerák.

Külön-külön még érthetőek is az indokok, ám el kell dönteni, hogy mi a sorrend. Illetve nem lehet kérdéses.

Nem lehetne az.

 

A Győr meccs egyértelműen a kapkodás, illetve a rossz döntésekre adott válasz eredménye, amikor az ember megpróbál javítani, illetve másképpen megoldani a feladatot.

Meglehet, hogy egészen mást vár a közönség, és mást várnak a páholyban ülő megfigyelők. Az egyik sikerre éhes, a másik haszonra. A kettő együtt csak akkor működik, ha az előbbi a fontosabb.

 

Ugyanis egy sikeres bajnokság után könnyebb az út külföldre, (bár elfogadhatatlannak tartom a mindenáron menekülő magatartást is), és sokkal kevesebb „csomagolással” is sokkal messzebbre lehet eljutni.

A munkát az edzéseken, a hétköznapokon érdemes elsősorban beletenni, a „termék” (undorító kifejezés, de sajnos a futballal kapcsolatban is sokszor előkerül) bemutatása csak akkor lehet sikeres, ha annak tartalma nem áll ellentétben a róla kialakított mesterséges képpel.

 

Persze, ha valaki aprópénzt akar keresni, akkor eladhatja a „márkátlan” árut is, ám tudatos munkával, más logikával, sokkal messzebbre érhet az, aki nem a félig érett gyümölcsöt viszi ki a piacra.

 

A szurkoló „zavar” esetén rendkívül fontos része a mindent „termék” oldalról vizsgáló világnak. Ha nem ad elég pénzt, az a gond, ha kitör belőle a düh, akkor az a gond, satöbbi…

 

Véletlenül hallottam a paksi mérkőzésről készült tévéközvetítés szövegét, a szokásos demagógiát, a dolgok kényelem vezérelte felfogását, a háttértudás nélküli félműveltség „netovábbját”.

 

Lassan már két évtizede tudatosan tematizálták úgy a közbeszédet, hogy bármilyen kudarcért a szurkolókra terelik a felelősséget, mivel képtelenek mit kezdeni azzal a tudattal (a televíziós dolgozók), hogy a legtöbbször egy külföldi tulajdonos pénzéért kell hétről-hétre elítélniük azokat, akik még egyáltalán meccsre járnak. Szinte felesleges újra és újra megdöbbenni azon, hogy mennyire más stílusban adnak hírt egy „menő” meccs körülményeiről, mint az általuk „egyedüli rossznak” beállított emberekről.

 

Hozzák az angol példát, nulla társadalmi háttértudással, ostobának nézve saját közönségüket. Persze, akinek már átmosták az agyát, és nem is szeret gondolkodni, az örömmel elhiszi a készen kapott válaszokat.

 

Természetesen külön-külön egyik tényező sem vezetne feltétlenül kudarchoz, ám együtt nagy erővel képesek megnyomorítani az egyébként sem erős magyar futballt.

 

Az összevisszaságból kilépni csak tudatos, építkező, az utánpótlásra folyamatosan óriási hangsúlyt fektető, alázatos gondolkodással lehet. Vannak más utak is, de ezek az utak Újpesten járhatatlanok, és sokkal többe kerülnek, mint a saját erőre épülő megoldások.

 

A feladat: megtalálni az egységes szemléletet, az Újpest FC sportérdekeit prioritásként kezelve építkezni, a marketinget a futball alá rendelni, az üzletet a sport alárendeltjeként kezelni.

 

Igaz, ez nem a mi dolgunk.

De lehet, hogy a kapu mögül sokkal többet látunk, mint azokból a székekből, ahol csak az üzletről beszélnek.

 

És lehet, hogy megfelelő fontossági sorrenddel (és emberekkel) beszélniük sem kellene róla, hiszen működne minden.

 

Tisztelettel: FAT

 

Paks-Újpest FC 2-0

Újpest FC-Győr 1-3

<< VisszaKüldje el ismerősének ezt a cikket!Nyomtatható verzió
Újpest Újpest
Kötött sál
Megrendelhető az
UVB ultrashopban!
© UVB 1992-2013
www.uvb92.hu
uvb92[at]uvb92 [dot] hu
A honlap tartalmának újraközlése csak a forrás feltüntetésével engedélyezett!